Måndag 16 augusti 2011

Efter att ha varit i USA i snart ett år börjar man samla på sig lite erfarenheter om
vad som är likt Sverige och vad som skiljer sig. Jag kan verkligen inte säga att jag har någon
hemlängtan alls till Sverige, självklart saknar jag vänner och familj, men jag har
det verklingen kanon här. Nu när jag har spenderat sommaren på Long Island
och faktiskt upplevt USA lite mer, det blir inte riktigt samma sak i city tror jag.
Så upptäckte jag en grej som man sällan tänker på i USA, men som säkert skulle
uppmärksammas i Sverige.







Det här med amerikanska flaggor vid shoppingcentrumen! I förra veckan
när jag körde in på parkeringen möts jag av massa flaggor, och det ser helt
naturligt ut. Men om jag skulle svänga in på Nova Lund hemma och se en
massa blå-gula flaggor hade jag nog tyckt att det såg underligt ut. Bara en liten
jämförelse.

En sak jag dock saknar med Sverige är alla de bra uttryck som finns! som
inte riktigt går att översätta. Ordet lagom t.ex. det kan nog vara bland världens
bästa ord. Jag älskar att säga det på svenska "jo men det var lagom mycket mat",
"det är lagom varmt" eller "lagom blir bra" aaah! så bra! Jag och mina vänner
älskar att vi kan prata svenska med varandra, dels for att man kan prata om
allting när som hur som (näääästan.. hehe) men också för att det finns så mycket bra
uttryck. Ett annat exempel, när man vill känna sig lite svensk och klaga och sedan
säga att man ska gå och göra något mysigt, typ "jag har varit ute i regnet hela
dagen och min jacka var inte tillräckligt varm, nu ska jag ta en dusch och
äta godis framför tvn." och någon då säger till en men du, det gör du rätt i.
Så svensk och så bra! Eller när man bara vill säga till ungarna håll sams!
Senast igår pratade jag och Lisa om hur man sager "tack för senast" utan
att det låter heldumt. Oklart om vi kom fram till något dock =), summan av
kardemumman är helt enkelt, svenska uttryck, det är bra grejer!

GODNATT


Kommentarer
Postat av: Mille

Hej Madeleine.

Jeg har fulgt din blog mere eller mindre hele året og synes den er rigtig spændende.

Jeg bor selv i Philadelphia og har efterhånden været i New York mange gange. Pludselig begyndte jeg at lede efter nye ting at gøre når jeg var i New York og har nu fundet min ynglings søndags aktivitet i Harlem. Har 2 gange været til Gudstjeneste i Harlem en søndag formiddag og det er vidunderligt og en rigtig stor oplevelse. Så hvis du endnu ikke har gjort det så skulle du prøve. Jeg har været i First Corinthian Baptist Church som ligger

1912 Adam Clayton Powell Jr. Blvd., New York, NY 10026. Der er gospel og det hele er bare meget rørende og en stor oplevelse.

Bare et lille forslag nu når du efterhånden nok har set og oplevet alt hvad man skal opleve på Manhattan. Håber du forstår dansk :)

Hilsen Mille.

2011-08-17 @ 03:32:20
URL: http://milleegelund.blogspot.com
Postat av: Carro

har du förlängt ditt au pair visum eller är det snart dags att åka hem?

2011-08-21 @ 16:39:17
URL: http://carroaupair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback